Les xarxes socials cada dia guanyen més protagonisme en
l’activitat comunicativa d’empreses, institucions i tota mena d’entitats. Però
els milions de missatges que corren diàriament per aquests canals, concretament
per Twitter, són una arma de doble tall. Si són positius, poden ajudar a
reforçar la imatge d’aquesta empresa o a augmentar es vendes d’una marca, però si són negatius es
produeix l’efecte contrari. Controlar tota aquesta informació o dirigir-la
cap a uns interessos determinats sembla
una tasca impossible. Però moltes empreses, conscients del creixent poder
d’aquests nous canals, ho intenten. La figura del community manager (professional
encarregat, entre altres tasques, de millorar la identitat digital corporativa)
guanya popularitat per moments i avui és una de les professions de moda a Espanya.
Aquests estrategs de la imatge corporativa proliferen com els bolets. I hi ha
ofertes per a tots els gustos. El secret és saber diferenciar els experts
capaços de dissenyar eficaces estratègies de comunicació dels que es limiten a
enviar missatgets a Twitter després d’haver obtingut el títol en un curs de poc
més de deu hores.
Totes aquestes polítiques per millorar la imatge corporativa
d’una empresa resulten, tanmateix, molt més fructíferes quan es disposa de la
col·laboració dels treballadors. Tota la informació que un empleat penja a les xarxes
socials, i especialment en un canal tan immediat com Twitter, pot tenir efectes
positius o negatius sobre l’empresa quan aquest treballador parla de la seva
vida laboral. I molt poques empreses han posat límits a aquesta informació i,
molt menys, alliçonat els seus treballadors sobre el que interessa o no que
s’escrigui. Aquest és un terreny molt pantanós, ja que alliçonar sobre el que es
pot escriure o no a les xarxes socials podria atemptar contra la llibertat
d’expressió. Per aclarir dubtes, algunes empreses ja han sol·licitat
assessorament jurídic per determinar si es pot o no incloure clàusules als
contractes que estableixin, de manera concreta, què pot dir i què no pot escriure
un treballador sobre la seva empresa en aquests nous canals de les xarxes
socials.
Lara Foncillas, responsable de l’àrea de noves tecnologies
del Col·legi d’Advocats de Barcelona, indica que “la inclusió de clàusules de
confidencialitat als contractes laborals no només està permesa, sinó que és una
pràctica habitual”. Amb aquesta pràctica s’evita, per exemple, que informació
sobre un nou producte arribi a la competència. Foncillas també considera ajustat
a dret “incloure clàusules que diguin que cal respectar les lleis i que
impedeixin, per tant, d’enviar missatges denigrants o injuriosos per a
l’empresa”. Però anar més lluny en aquesta delimitació i prohibir altres pràctiques
podria xocar amb el principi de llibertat d’expressió”, adverteix aquesta
diputada del Col·legi d’Advocats de Barcelona.
Una de les funcions del community manager és, precisament, “la
de detectar comentaris negatius i perjudicials per a l’empresa, inclosos els
que provenen dels mateixos empleats”, indica Ferran Lalueza, director del grau
de Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). La reacció
d’aquests estrategs de la imatge corporativa enfront d’aquestsmissatges
negatius dependrà, afegeix Lalueza, de les directrius marcades per l’empresa.
“Algunes exhibeixen tolerància zero davant la difusió de la dissidència
interna, considerada simple quintacolumnisme, i n’hi ha que l’encaixen bé i la
veuen fins i tot com una oportunitat de millora. Entre els dos extrems hi ha,
evidentment, un ampli i variat terme mitjà”, afirma aquest professor de
Comunicació de la UOC.
Ferran Lalueza considera que moltes empreses “formen amb cura
els seus portaveus oficials, però obliden que qualsevol empleat actua, en el seu
cercle d’influència, com a ambaixador oficiós de la seva empresa”. Fa uns anys
aquest oblit no tenia cap importància, ja que les crítiques d’un empleat contra
els seus caps o empresa “no transcendien més enllà del seu entorn”. Ara això ha
canviat “i els comentaris d’un simple empleat poden ser difosos de manera tan global
o massiva com les declaracions del president de la companyia”, alerta Lalueza.
“I, a més a més, la paraules del treballador sempre es perceben com a més creïbles”,
afegeix.
Un elevat percentatge dels conflictes que sorgeixen a causa d’aquests
missatges que corren per les xarxes socials “tenen l’origen en la inconsciència
de qui critica la seva empresa, pensant que aquestes paraules no traspassaran
el seu cercle de confiança”, indica el professor de Comunicació de la UOC. I
aquí és on es cor en pensar que el que s’escriu per aquests canals no és
perseguible penalment. Blanca Olivar, diputada del Col·legi d’Advocats de Barcelona
i especialista en Dret Penal, ho deixa clar: “Qualsevol d’aquests missatges pot
tenir conseqüències penals si es cometen injúries (atacs a la dignitat d’una persona),
calúmnies (acusacions falses) o delictes de descobriment i revelació de
secrets. I, a més a més –afegeix Olivar–, la pena es pot veure agreujada per la
publicitat que tenen aquests missatges en propagar-se per les xarxes socials”.
I si aquests missatges es difonen des d’un mitjà privat i no pels telèfons o
ordinadors de les empreses? Segons Felicitas Riu, advocada experta en dret
laboral, aquesta circumstància “no afectaria la sanció, ja que el que es
castiga són els fets comesos”. Però si s’utilitzen mitjans de l’empresa per
difondre aquests missatges negatius, “podria aplicar-se un agreujant a l’hora
de qualificar i graduar la infracció comesa i la sanció a imposar”. Felicitas
Riu adverteix, d’altra banda, que “l’acomiadament disciplinari per tramesa d’aquest
tipus de missatges estaria justificat si la infracció es tipifiqués com a molt
greu i d’aplicació en el seu grau màxim”. Però per arribar a aquest extrem,
recalca aquesta advocada laboralista, es requereix que l’empresa hagi informat
els empleats que “no hi haurà tolerància respecte a determinades conductes a
les xarxes socials”. I per això cada vegada hi ha més empreses que apliquen
codis de conducta interns per “regular, especialment, les conductes prohibides
i les conseqüències que en comportaria la pràctica”, conclou Riu.
Ferran Lalueza recomana, per evitar aquests extrems, que les
empreses es dotin de canals interns que permetin al treballador “expressar el
seu descontentament amb plena llibertat”. Quan això falla, afegeix Lalueza, “els
draps bruts es renten avui davant de milions de persones a internet”
- Article publicat de Javier Ricou publicat a l'edició impresa de La Vanguardia el diumenge 25 de novembre de 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Sigueu respectuosos amb tothom. Aquest web no es farà responsable dels comentaris dels seus usuaris.